Tuesday, September 1, 2009

8 things


Suatu kisah si guru bertanya pada si murid



"Kamu ni dah belajar lama dengan saya. Apa yang kamu dapat sebenarnya dari saya?" Tanya guru

"8 things" Jawab murid selamba.

"Pertama, aku melihat manusia ni ada benda yang mereka suka tetapi apabila kubur memanggil maka terpisahlah dia dengan benda kesukaannya. Oleh sebab itu aku telah menjadikan amalan baikku adalah benda kesukaanku agar aku dapat membawanya bersama dalam kubur.

Kedua, aku melihat pada firman Allah 'Dan adapun orang yang takutkan kebesaran tuhannya dan dia menahan dirinya daripada menurut keinginan hawa nafsunya'.
( AnNaziat : 40 ). Maka aku telah bersungguh menahan nafsuku supaya senang untukku beribadah kepada Allah

Ketiga, aku melihat seseorang itu sangat menjaga barangannya kerana nilainya yang tinggi, kemudian aku renung pada firman Allah 'Apa yang ada pada kamu akan habis dan lenyap dan apa yang ada di sisi Allah tetap kekal' ( AnNahl : 96 ), Oleh itu, setiap kali aku mendapat barangan berharga aku akan sedekahkannya supaya nilainya kekal di sisiku ( pahala berterusan sehingga akhirat )

Keempat, aku melihat manusia apabila memilih sesuatu ( berkahwin, berkawan dll ) mereka akan menilai pada harta, pangkat dan keturunan sedangkan itu semua tiada guna langsung. Kemudian aku perhati pada firman Allah ' Orang yang paling mulia disisi Allah adalah orang yang bertaqwa' ( AlHujuraat : 13 ), Maka aku bersungguh beramal dalam ketaqwaan agar aku mnejadi orang mulia disisiNya.

Kelima, aku melihat manusia saling dengki mendengki, kemudian aku melihat pada firman Allah 'Kami telah menentukan antara mereka segala keperluan hidup mereka dalam kehidupan di dunia ini' ( AzZukhruf : 32 ), Lalu aku meninggalkan hasad

Keenam, aku melihat manusia saling musuh memusuhi, kemudian aku melihat pada firman Allah 'Sesungguhnya syaitan adalah musuh nyata bagi kamu maka jadikanlah dia sebagai musuh kamu' ( Fatir : 6 ), Maka aku tinggalkan permusuhan dan mengambil syaitan sebagai musuh tunggalku

Ketujuh, aku melihat manusia sanggup menghinakan diri sendiri ketika mencari rezeki, kemudian aku melihat firman Allah 'Tidak ada sesuatu pon binatang bergerak di bumi melainkan Allah jugalah yang menanggun rezekinya' ( Hud : 6 ), Maka aku hanya menyibukkan diri pada benda yang bermanfaat dan meninggalkan apa yang bukan dari urusanku.

Kelapan, aku melihat manusia sangat bergantung pada perniagaan, teknologi dan kesihatan badan mereka, Maka aku hanya berserah kepada Allah apa yang terbaik untukku.

Minhajul Qasidin
 
 
 
 
 
 

0 komen: