Wednesday, September 9, 2009

Review - Subky latif : Istimewa Terkenang

https://blogger.googleusercontent.com/img/b/R29vZ2xl/AVvXsEj5LMcT72dpMs09Le_xzzU6Ig1SaJ8bUFShfZ-9W3SSCunrwC1pyaCXW7TgN7R8n2FTYIUz1PFIStwbErNRXAIvW8Tp9PF_odD7PQGnu6MBxScERmqEGrmwdurV0BYjrOI-4oQi03rYyFM/s320/subky.jpg
Penuh dengan sejarah yang asli, bersih dari penyelewengan dan sesuai untuk penggemar sejarah melayu. Ia adlaah koleksi 29 artikel dari akhbar SIASAH Berikut adalah beberapa petikan daripada buku ini.

"Saya melihat Dr Burhanuddin Alhelmy menyampai ucapan dasarnya sebagai yang dipertua agung PAS. Beliau mengira kemerdekaan yang dicapai oleh UMNO itu adalah separuh masak iaitu tidak menjamin masa depan orang melayu dan masih mengekalkan pengaruh penjajahan
British di Tanah melayu. Pandangannya disokong oleh Datuk Onn Jaafar, beliau pula mahu kemerdekaan itu ditangguhkan dulu sehingga dipastikan menjamin masa depan orang melayu."

"Dua jam kemudian beratus ratus pelajar melayu keluar dari bilik solat, memang mereka mendirikan fardu jumaat di situ,bilik solat dapat menampung pelajar yang ramai itu. Rupanya mereka berbisik mengarahkan pelajar Islam ke bilik itu untuk membincangkan politik dalam negara. Mereka dapat berbincang terus dan dapat menghindar perkauman yang boleh menyentuh kaum lain. Rupanya dalam keadaan terdesak orang mencari tempat solat untuk membincangakan isu politik"

"Orang kelantan terkenal tebal perasaan kenegeriannya. Di mana mereka berada mereka berkumpul sebagai satu komuniti sesama mereka. Tetapi dalam kefahaman poitik Islam, pengundi kelantan mengutamakan perjuangan islam, menerima calon luar dan menolak calon lawan walaupon dia adalah orang tempatan dan dalam kalangan keluarga terdekat"

"Katanya saya mengundi di depan pegawai. Tetapi prebet hassan bukan mengundi untuk dirinya. Hari itu dia diberi tugas untuk mengundi bagi pihak pengundi pengundi yang terdiri daripada askar dan keluarga askar yang namanya ada dalam buku daftar pengundi kawasan itu. Dia diberikan beberapa buku kertas undi. Arahan yang disampaikan kepadanya ialah pangkah pembangkang 10 peratus. Yang lain semuanya untuk UMNO. Perbuatan itu salah, tetapi diperintahkan membuat kerja salah."

"Apabila penjajah sepanyol keluar dari filipina, orang filipina sudah tidak lagi menjadi orang islam mereka sudah bertukar agama . Hanya sebahagian kecil di sebelah selatan masih beragama islam. Mereka sedang berjuang untuk membentuk wilayah islam untuk mereka. Di Indonesia pula apabila Belanda keluar rakyatnya tidak lagi 100 oeratus Islam. Dalam sebuah rumah terdapat penganut berbagai agama, Bagaimanpon majoritiya adalah Islam. Tetapi di tanah Melayu, penjajah inggeris keluar tanpa upaya menjadikan orang melayu mengikut agamanya. Orang melayu berjaya melalu ujian penindasan dengan mengekalkan rekod orang melayu 100 peratus islam."

2 komen:

orang melayu memang hebat jika terus kekal beramal dengan islam yg tulen.
Bukan Islam Barat dan bukan Islam Timur.