Tuesday, September 29, 2009

Book Review : Belajar dari Para Wali

https://blogger.googleusercontent.com/img/b/R29vZ2xl/AVvXsEjoiObQ22WVRnUrh1mAFP0OV-Op-sZ-g-a14UZfrqjMEQ2hwO-D4e2_AzkdkEpmS_J0HO-F2xfVlsrd-9y-CKY2988Jie9fRHPxZcPtsfCVTcyKEZ9Nw8Irez7QvwvXhmFkIu40UuKLtQ/s400/Buku+Belajar+Dari+Para+Wali.jpg

Punyalah banyak buku hendak dibaca. Tak sempat habis baca satu buku, belek buku lain pula. Sampailah akhirnya terjumpa buku ini. Baca cerita pertama terus duduk diam sampailah habis baca hari ini.

Banyak buku tentang sejarah dan tamadun Islam. Tapi kebanyakannya membosankan. Fakta yang memberatkan fikiran pembaca. Susunan tidak diolah dengan baik. Akhirnya pembaca mengambil masa berhari hari untuk membaca. Kalau yang tidak minat terus menjadi fobia dengan buku sejarah.

Buku ini mengisahkan tentang kehidupan para wali. Bila dengar cara bercakap para wali memang orang akan menganggapnya orang gila tapi itulah sebenarnya darjat tinggi di sisi Allah yang dikurniakan kepada sesiapa Allah kehendaki. Terdapat 28 kisah di dalamnya. Antara wali yang diceritakan adalah ibrahim bin adham, raja balkh yang meninggalkan takhtanya kerana ingin beribadah kepada Allah selama 9 tahun.

Penulis seperti Wan Ji Wan Hussin, Abdul Latib Talib dan Hasrizal Abdul Jamil pandai menggunakan pena dakwah dengan cara bercerita. Kalaulah diberi pilihan buku yang hendak dibeli pasti ramai akan memilih mencari buku yang ditulis penulis di atas.

1 komen:

salam, ust wan ji tu org kuat pemuda pas, tapi dia masuk dewan ulama pas