Wednesday, June 17, 2009

Mulakan dengan diri kita..


Pada suatu malam ketika majlis penasihat Smart Circle sedang berbincang tentang bagaimana hendak memantapkan lagi unit ini, timbul pelbagai pendapat hendak pilih mana satu sebagai manhaj usrah

"Aku nak pilih falnabdak." kata seorang kawan saya mengemukan pandangannya

"Aku pun nak pilih falnabdak gak. Bagus gile buku dia. Memang sesuai untuk budak di sini." Sokong seorang lagi bersama hujahnya.

"Tapi PERUBATAN dah sediakan manhaj tersendiri. Takkan nak ketepikan begitu sahaja?" Saya cuba pertahankan untuk menggunakan manhaj dari PERUBATAN.

"Tak bolehlah satu usrah ini nak baca itu, satu lagi nak baca yang lain. Jadi tak selari lah. Kita tengok dulu manhaj apa yang paling sesuai." Kata ketua majlis penasihat.

Setelah dikaji dan diteliti apakah manhaj yang paling sesuai untuk golongan peringkat yang kurang ilmu agama khususnya budak Mansurah ini, kami semua sepakat menggunakan manhaj dari PERUBATAN. Tetapi timbul sedikit masalah di sini apabila manhaj dari PERUBATAN itu terlalu banyak dan isinya sangat sukar difahami. Memang tidak mampu untuk dibawa dalam Smart Circle untuk budak hingusan di Mansurah ini. Kalau di Kaherah tidak mengapalah kalau ingin menggunakan manhaj ini kerana rata - rata pelajar mereka berlatarbelakangkan pendidikan agama. Dalam manhaj itu terdapat 4 buku yang mesti dibaca untuk setiap kali SC. Al - quran, hadis 40, kewajipan remaja muslim hari ini dan akhlak mukmin. Setiap buku kalau hendak dibincangkan dalam SC mengambil masa tidak kurang 15 minit. 15 minit kali dengan 4 buku yang hendak dibaca akan mengambil masa selama sejam satu sesi SC. Memang terlentok budak dibuatnya kalau setiap kali buat SC mengambil masa sejam.

Akhirnya setelah difikir dan dikaji dengan mendalam kami sebulat suara mengambil buku kewajipan remaja muslim hari ini oleh Dr Yusuf Qardawi sebagai manhaj utama. Tidak semestinya apabila dijadikan manhaj utama setiap SC wajib membaca kitab ini. Bergantung pada setiap SC.

Kalau naqib dan ahli SC mantap tidak mengapa kalau mereka hendak menambahkan lagi manhaj dalam SC.
Kalau naqib bermasalah tapi ahli SC mantap suruh sahajalah ahli SC membahaskan buku itu. Naqib dengar sahaja kemudian bagi kesimpulan 5 minit pun jadi.
Kalau naqib mantap tapi ahli SC bermasalah , jangan sesekali baca buku itu. Adalah lebih baik diajak mereka ini bersiar - siar atau makan bersama bagi merapatkan ukhwah dahulu disamping berusaha menanamkan minat mereka cinta pada ilmu.
Kalau naqib dan ahli SC bermasalah saya pun tidak tahu ingin lakukan bagaimana. Ada orang kata suruh tendang sahaja naqib ini dan tukar dengan yang lain dengan cara buat SC gabungan. Ada kata buat motivasi atau panggil atau bagi kata semangat pada mereka untuk buat SC.

Budak - budak sentiasa menanti kehadiran abang naqib untuk membimbing mereka dengan kehidupan di Mesir in yang penuh dengan debu maksiat bagi yang kabur hati.
Budak - budak juga sentiasa menanti kehadiran abang naqib sebagai pengganti ayah dan ibu mereka untuk mengasuh dan mendidik mereka.

Itulah hakikatnya masalah SC yang berlaku di Mansurah ini atau mana - mana tempat. Sehinggakan mesyuarat UPI PERUBATAN dari seluruh muhafazah banyak membincangkan masalah SC ini. Ada orang mencadangkan agar Unit SC ini diletakkan di bawah pengerusi seperti unit Hisbah tetapi kalau unit SC ini keluar dari UPI tiadalah sangat kerja UPI ini. Jadilah ianya seperti bahtera yang besar tapi tak mampu berlayar.

Terpesong sikit dari tajuk artikel. Niat ingin menulis ulasan atau poin penting dalam buku falnabdak bianfusina ini yang menjadi rebutan untuk dijadikan manhaj SC. Apakah poin yang menjadikan buku ini seperti mutiara permata bagi yang pernah pelajarinya? Penulisnya, Doktor Majdi Al - Helaly telah memperincikan sifat - sifat generasi kemenangan bagi melawan hawa nafsu ini. Tahukah kamu, setiap saat kamu semua sedang berperang dengan nafsu yang sentiasa cenderung kepada kejahatan?

Berikut adalah sifat generasi kemenangan tersebut. InsyaAllah kalau ada masa, akan disyarahkan satu persatu sifat ini dengan keadaan pelajar di mesir ini yang menyebabkan mereka sukar untuk mengamalkan sifat - sifat ini.

1. menyatukan segala gerak kerja
2. membesarkan syiar Allah
3. bertawakkal kepada Allah dan redha dengan ketentuannya
4. pendek cita - cita
5. kaya jiwa dan berqana'ah
6. pelihari diri daripada maksiat
7. tawadduk
8. merasa hina dengan saudara seislam dan mengasihi mereka
9. merasa mulia dengan orang kafir
10. baik akhlaknya
11. bersahabat kerana Allah
12. mengampunkan mereka yang menzaliminya, memberi kepada yang tidak memberi kepadanya dan menghubungkan silaturrahim kepada yang memutuskannya
13. menahan marah
14. sabar
15. lemah lembut dan tenang
16. menjelaskan yang hak dan berpegang teguh kepadanya
17. amar makruf dan nahi mungkar
18. muhasabah dan bersangka buruk pada diri sendiri
19. pujian dan celaan sama sahaja disisinya
20. menjaga kehormatan diri
21. tidak menghina dan merendakah sesama saudara muslim
22. benar
23. bersungguh dan berazam tinggi
24. pemurah
25. bersederhana dan seimbang
26. warak
27. berkorban di jalan Allah
28. berjihad di jalan Allah
29. sabat pada kebenaran
30. tamak untuk mengenali orang
31. lari dari jawatan
32. tidak berhasad dengki
33. tidak menipu
34. tidak takabbur
35. segera pada benda kebaikan
36. menjauhi perkara larangan
37. berharap kepada Allah
38. melazimi istighfar dan taubat

P/S : Susah juga kalau hendak amalkan semua ini. Sama - sama bermujahadah

3 komen:

Memang tidak mampu untuk dibawa dalam Smart Circle untuk budak hingusan di Mansurah ini. Kalau di Kaherah tidak mengapalah kalau ingin menggunakan manhaj ini kerana rata - rata pelajar mereka berlatarbelakangkan pendidikan agama

:) senyum

This comment has been removed by the author.

ok,sampai gak,tapi xde ke ?

ok2MALU cabang iman la kan,tP..tp_link