Monday, June 1, 2009

Pato

Ketika sedang membaca buku special pathology saya tiba - tiba rasa lemah semangat, malas dan macam - macam perkara negatif datang. Apabila saya melihat buku dan melihat pula pada naked eye dan microsopic picture sama seperti dalam buku praktikal.

"Aduh! Nak tengok mana satu ni? Buku besar lain buku praktikal lain gak tulis." rungut saya.

Dalam kekacauan berfikir ingin baca yang mana satu terus saya teringat pertanyaan kawan saya kepada doktor ketika kelas muzium.

"Doktor, Which one is better? Either point from main book or practical book?" Tanya kawan saya dalam bahasa inggeris yang tersekat - sekat.

"Both are equally important. But it's better to read from the main book. If you write point from the main book in practical exam you still can get full mark" Jawab doktor fasih sekali. Malu saya doktor yang berbangsa arab boleh cakap sebegitu petah.

Lantas saya terus sambung kembali membaca buku besar daripada buku praktikal. Walhal pula, buku praktikal histopathology sudah diserahkan kepada Jabatan. Yang masih ada dengan saya hanyalah nota ringkas dari kedai tanpa gambar berwarna. Kalau hendak baca banyak buku itu dan buku ini sedangkan maklumatnya sama akan menyebabkan keadaan menjadi bertambah rumit. Akhirnya susunan maklumat akan berterabur dan kabur ketika peperiksaan.


Kisah 2

Bising di Yahoo messenger, pelajar tahun satu tidak puas hati dengan soalan biochemistry. Katanya soalan kali ini paling susah dari tahun sebelumnya. Banyak alasan telah dilontarkan seperti kena lukis formula struktur, tajuk kecil pon masuk dan lain-lain.
Rata - rata di kalangan mereka semua bingung dan menjangkakan dur thani untuk subjek ini. Tetapi ada juga jawapan yang menarik minat saya untuk menasihati junior saya ini. Saya telah tanya pendapat seorang pelajar tahun 1 juga tentang soalan tadi dan jawapannya mudah dan sangat boleh dijadikan kritikan membina kepada yang putus asa.

"Alah biasalah soalan biokem camtu. Aku tengok soklan-soklan tahun lepas tak pernah sama. Jadi kalau nak selamat baca semua jerla. Lagipon aku baca bukan kerana pekse. Aku nak dapat ilmu tu."

Sama - sama muhasabah...

2 komen:

salam ziarah...menarik post kali ani.Saya pun suke jawapan pelajar tahun satu tu. Pedas juga bunyinya~

hehe..mmg pon..takpela budak tahun1 tu da masuk PASUM..bolela dia jawab sebab da belaja