Wednesday, June 3, 2009

Arabcartoon.net

Ketandusan idea ingin menulis. Cuma hendak mengumumkan sedikit, blog UPI PCM baru ditubuhkan oleh abang hanif selaras dengan penubuhan blog karnival keluarga mansrah. klik dan klik. Abang Hanif siap bagi kata laluan pada saya. Niatnya mahu sahaja menulis dalam blog UPI. Tapi tiada idea sebab sibuk dengan peperiksaan. UPI sekarang kurang mengeluarkan hibrul ummah disebabkan oleh kekurangan penulis. Saya sendiri tidak pernah tulis hibrul ummah sebab tidak tahu cara menulis secara fakta kerana ia memerlukan sumber yang banyak dan masa yang panjang. Sebenarnya hibrul ummah boleh sahaja buat dalam bentuk kartun tapi saya tidak pandai lukis pula. Jadi kalau ada apa - apa cadangan bagaimana hendak mempelbagaikan cara kreatif hibrul ummah bolehlah beritahu pada abang hanif di blog atas.

Kalau tulis santai seperti ini senanglah. Pernah sekali saya tulis fakta dekat blog madrasah imam nawawi berdasarkan kitab yang diajar.klik. Itu pon selepas Ustaz Salman edit. Mungkin selesai peperiksaan ini saya akan tulis beberapa artikel fakta berdasarkan buku - buku yang telah/akan saya baca seperti Peranan pelajar, tanggungjawab pemuda dan lain - lain. Menarik juga kalau dapat mengulas sesebuah buku yang dibaca baca. Ia akan mendorong orang lain untuk turut sama membaca. Kalau setakat tunjuk, pamer dan berbangga dengan buku - buku yang dibeli di pesta buku seperti yang ditunjukkan oleh sesetengah blogger tapi tidak baca baik jadi himar

Di bawah ini, disebabkan tidak reti melukis, saya tangkap sajalah gambar dari buku koleksi soalan tahun lepas. Orang IkhwanulMuslimin ini memang bagus sekali. Banyak sekali cara -cara mereka berdakwah. Mereka jual buku dan di dalam buku tersebut ada kata - kata semangat untuk membebaskan Palestin, ada pelbagai kartun mengkritik dan menyuntik semangat pejuang Islam dan macam macam lagi. Kadang - kadang mereka buat pameran di universiti. Tayang gambaran sebenar di Palestin dan kartun - kartun yang mereka lukis sendiri. Ingin sahaja saya cadangkan supaya UPI bekerjasama tolong menolong dengan ikhwan universiti buat pameran seperti ini tetapi memandangkan faktor keselamatan PCM tidak mengizinkan terpaksalah saya melihat sayu kerja - kerja dakwah mereka. Jikalau PMRAM mengizinkan untuk menyertai ikhwan pasti saya akan duduk bersama mereka belajar uslub dakwah dan pelbagai ilmu dari mereka.

Saya lihat pameran tersebut orang arab sahaja pergi sebab orang melayu tidak faham bahasa dan malu. Saya pernah ingin masuk ke pameran itu tapi melihatkan bahasa ammiah yang terlalu pekat tidak jadi pula. Orang arab itu siap pelawa dengan bersungguh - sungguh lagi suruh saya masuk.

Walaubagaimanapon, sama - samalah jayakan dan bantu PCM atau orang melayu dulu kerana kita lebih rapat dengan mereka. Tambah pula, ramai lagi melayu yang akan datang sini angkara satu agen yang sangat haprak itu.

Cukuplah setakat ini. Nanti masuk bab kritik pula. Mudah - mudahan sesiapa yang ingin pergi mesir itu pergilah buka laman ni. klik.








0 komen: