Saturday, October 16, 2010

Kita dan Politik


Ada sesetengah pihak yang mempersoalkan : Apa kena mengena ikhwan dengan parlimen ? Ikhwan adalah pertubuhan agama sedangkan parlimen adalah ruang unuk badan politik ? Bukankah betul apa yang dikatakan oleh orang ramai bahawa ikhwan al-muslimin adalah pertubuhan politik. Mereka bukan mengajak manusia kepada Islam sahaja, seperti yang mereka dakwa.

Dengan penuh yakin saya menjawab segala persoalan ini. Saudara, jika ada yang mengatakan kita pertubuhan politik kepartian dan amalan kami ialah menyokong parti tertentu dan menentang parti yang lain, bukan ini sifat kami dan kami tidak akan sama sekali bertindak sedemikian. Tiada siapa pun yang dapat membuktikan tuduhan ini. Jika kami dikatakan sebagai pertubuhan politik atas dasar kami mengambil berat soal umat Islam in, atau kerana kami berfahaman bahawa kuasa eksekutif dan maruah bangsa adalah sebahagian rukun atau fardhu islam, atau kerana kami bekerja dengan penuh gigih untuk memperolehi kemerdekaan mutlak dan memulihkan badan pentadbiran, maka memang benar itulah kami. Kami yakin kami bukan membawa perkara yang baru. Apa yang diperkatakan ini difahami oleh setiap orang Islam yang benar benar memperlajari Islam. Kami amat memahami apa yang kami perjuangkan. Apalah erti hidup ini jika kami tidak berusaha mencapai segala matlamat ini. Dalam usaha ini, kami tidak akan terseleweng daripada hanya mahu mengajak manusia ke arah Islam. Islam tidak sahaja menuntut umatnya supaya memberi nasihat dan bimbingan sebaliknya Islam sentiasa mendesak supaya berjiang dan berjihad.

Firman Allah :

Dan orang orang yang berusaha dengan bersungguh2 kerana memnuhi kehendak supaya agama kami, sesungguhnya kami akan memimpin mereka ke jalan – jalan Kami ) yan gmenjadikan mereka bergembira serta beroleh keredaan ) dan seseungguhnya ( pertolongan dan bantuan ) Allah adalah beserta orang orang ayang berusaha membaiki amalannya. Al – Ankabut : 69

Berkenaan dengan pendirian kita terhadap pertubuhan pertubuhan di Mesir, pendirian kita cukup jelas. Pendirian ini kita suarakan dan kita catatkan dalam segenap kesempatan yang ada.

Ucapan muktamar keenam Hassan Albanna pada Januari 1941

************************************

Ulasan MP : ucapan ini boleh dijadikan pedoman dan renungan untuk Ustaz Abdullah Zaik, Presiden ISMA yang telah menyatakan dakwah mestilah diperkemas dahulu kemudian barulah boleh dibawa agenda politk. Islam sekarang ini sudah sempurna sepertimana firman Allah dalam surah maidah ayat 3. Jadi, tidak ada sebab mengapa perlu diabaikan politk untuk berdakwah sehingga umat ini mempunyai iman yang terbaik. Kita perlu sama – sama menggerakkan dua komponen ini nasihat ( dakwah ) dan jihad ( politik ) supaya Islam tidak selalu diserang dan dalam masa sama Islam juga memberi nasihat kepada masyarakat kesuluruhannya.

0 komen: