Sunday, April 26, 2009

Perbezaan pendapat

"Muktamar PAS pada kali ini sangat diberi perhatian khusus oleh semua ahli PAS kerana PAS berada dalam keadaan yang sangat stabil sebelum ini. 3 negeri dikuasai oleh PAS tetapi satu telah dirampas oleh BN secara haram.

Tambahan pula, di antara kebanyakan pati politik dalam Pakatan Rakyat, PAS jugalah yang paling diterima dan didahului daripada yang lain. DAP banyak memberi penghormatan kepada PAS manakala PKR pula masih tidak stabil kerana bayak ahli – ahlinya lari dari parti

Menjelang muktamar pas yang dijadualkan akan berlangsung tak lama lagi, timbul pelbagai pandangan dan pendapat tentang jawatan – jawatan yang bakal disandang oleh orang – orang penting dan ternama . Blog peribadi mahupon blog masyarakat sering sahaja dipenuhi dengan artikel berkempen orang – orang tertentu.

Tidak salah untuk mengemukakan pandangan masing – masing malah digalakkan lagi kerana dengan pandangan dan cadangan , PAS akan lebih efektif dan maju. Tetapi , terdapat sesetengah di kalangan kita yang terlalu taksub dengan pandangannya lalu berkempen orang yang dia hendak calonkan dengan sangat keterlaluan lalu memburukkan pula sesetengah orang supaya orang yang dikempen lebih menonjol dan mendapat pencalaonan manakala yang diburuk – burukkan sebaliknya. Inilah yang terjadi pada muktamar kali ini.

Sejarah Islam telah mengajar kita kerana ketaksuban kepada sesuatu perkara maka terjadilah perpecahan. Lihat sendiri, apabila kaum kafir quraisy terlalu taksub dengan agama nenek moyang mereka sehinggakan mereka tidak boleh menerima dakwah nabi sedangkan mereka sendiri mengelar nabi al – amin, seorang yang benar percakapannya dan tidak pernah berbohong.

Sejarah juga telah mengajar kita masalah umat Islam yang paling ketara ketika ini adalah perpecahan akibat daripada perbezaan pendapat yang tidak ada sifat tolak ansur sedikit pon. Umat Islam sekarang ketandusan Salahuddin Al – Ayubi yang telah mengarahkan agar umat Islam bergabung menentang kafir laknatullah bukan bergabung menetang orang Islam saudara kita sendiri.

Satu persoalan timbul. Mengapa tidak dikekalkan sahaja kepimpinan PAS sedia ada kerana kepimpinan inilah yang membawa PAS menuju kestabilan. Tidak dinafikan juga orang – orang sebelum ini juga banyak menyumbang dalam kemajuan PAS. Adakah kalau tidak dikekalkan kepimpinan PAS sedia ada akan menyebabkan PAS tumbang ? Adakah dengan menaikkan kepimpinan baru akan membolehkan PAS menguasai Malaysia dalam masa terdekat ?

Dalam pemilihan nanti perlu diingatkan juga agar kita semua mengekalkan kepimpinan ulama. JANGAN sesekali kita mengangkat golongan bukan ulama kerana golongan ulama inilah yang banyak berjasa kepada PAS. Doa – doa merekalah yang menyebabkan PAS diberkati dan dirahmati Allah dan sentiasa mendapat pertolongan dariNya. Adakah kita hendak membawa PAS kembali kepada keadaan asal tanpa kepimpinan ulama seperti dahulukala yang dipimpin oleh Asri Muda ? Adakah kita mahu susah payah ‘golongan kebangkitan ulama’ yang membawa golongan ulama dalam kepimpinan PAS dahulukala disia – siakan begitu sahaja ?

Oleh itu , fikir – fikirkanlah tentang kepimpinan sedia ada dan tidak keterlaluan dalam berkempen seseorang sehingga memburukkan orang lain. Paling penting kekalkanlah kepimpinan ulama dalam pentadbiran PAS kerana mereka sahajalah yang mampu menegakkan Islam dan mengelakkan perpecahan dengan ilmu yang mereka ada.


0 komen: