Tuesday, July 27, 2010

Seminar politik Islam

1) Tahniah kepada BKASM ( Badan Kebajikan Anak Selangor Mesir ) yang sangat agresif dalam mengadakan satu program yang sangat bagus dan up – to – date.

2) Takziah juga diucapkan kepada BKASM kerana pnyertaan yang kurang memberangksangkan kerana kebanyakan mahasiswa sudah pulang ke Malaysia.

3) Seminar ini adalah kesinambungan daripada dakwah kontemporari siri ke 1 yang telah diadakan pada tahun lepas. Penceramah yang didatangkan dari Malaysia seperti ustaz Azhar b Yahya, Ustaz Mohd Azizul HIsham dan Ustaz Syed Abdul Kadir membuka minda mahasiswa azhar khususnya kepada dunia dakwah dan politik di Malaysia.

4) Kata YDP BKASM, ustaz abdul muiz yang juga senior ketika di MML, “ siapalah yang sanggup buat program macam ni. Bila dengar politik Islam je takut. Mana boleh islam dengan politik. Salah tu. Itu kata sesetengah orang. Tapi kami tidak menghiraukan dan kami BKASM berani juga ingin buat program ini.“

5) Sebanyak 4 buah kertas kerja telah dibentangkan antaranya adakah wujud politik dalam Islam, apakah itu Negara islam, tahaluf siyasi dan non muslim : peranan dan memperananakan mereka dalam membentuk Negara Islam.

6) Pengalaman dakwah ustaz azhar dan usta azizul hisham, dua orang bekas graduan mesir banyak memberikan input dan waspada dalam arena dakwah dan juga politik

7) Kata ustaz azhar “ dulu waktu nk sign surat letak jawatan di astro, amatlah berat. Manalah tidaknya, kami dibayar RM250 sehari! Tapi bila fikirkan Allah akan membalas semua ini, Alhamdulillah selepas keluar dari Astro rezeki masih ada lagi sama jumlah dengan yang dapat ketika bekerja di Astro.”

8) Katanya lagi “ nabi dahulu ketika dakwah banyak memanfaatkan sistem orang kafir bagi mengembangkan dakwah. Antaranya nabi gunakan system kurdus ( system batalio ) yang berasala dari Rom ketika perang badar sehingga mencapa kemenangan. Kemudiannya system ini dikalahkan pada perang uhud oleh Khalid al – walid yang menggunakan system kuda.kemudiannya pada perang khandaq, nabi tukar system , yang mana nabi menggunakan system parit ( berasal dari farsi oleh salman alfarisi )yang mana telah membantutkan system kuda yang digunapakan oleh tentera kafir ketika itu”

9) Itulah beberapa kupasan menarik sepanjang program berlangsung. BKASm telah mencetuskan satu idea yang sangat bernas bagi menganjurkan program seperti ini. diharapkan pelbagai lagi program menarik yang bertemakan suasana masa kini dapat dirancang lagi.

0 komen: